Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?

El docent, el nou coach en l'àmbit educatiu

Article d'opinió

Este artículo es en catalán y se ha respetado su idioma original. Si quiere traducirlo puede utilizar herramientas web como ésta: http://www.softcatala.org/traductor/


  • Deixa el teu comentari
  • Valora


Roser Lladó Moreno. Coordinadora de l'Equip de Coaching Educatiu. Institut de Ciències de l'Educació de la Universitat de Barcelona
El paradigma de l’ensenyament i l’aprenentatge està canviant. Els temps actuals, líquids, incerts, "hiperinformats", apassionants, requereixen noves aproximacions i estratègies per part dels equips docents, tant en l’àmbit reglat com en el no reglat. La vessant de la figura del mestre o la mestra com a transmissor de coneixements està derivant molt determinadament cap a un concepte d’acompanyant en el procés de descobriment per part dels alumnes de fonts d’informació fiables, de camins d’accés a recursos de saber, de l’afinament de raonaments crítics amb el que es llegeix o s’escolta. De la mateixa manera, el docent es revela com a educador de la gestió de les emocions; com a perseguidor, amb l’alumne, dels objectius de creixement i evolució que aquest es marqui, com a defensor i potenciador dels recursos i capacitats que cada persona pugui posar al servei d’aquestes fites.

Aquest perfil del docent com a coach demanda l’ús d’habilitats molt definides: respecte, empatia, invitació al repte, gestió adequada de les pròpies emocions, coneixement de tècniques de comunicació i millora de les relacions interpersonals, capacitat de lideratge.... Precisa, també, un entrenament del docent, una habituació a percebre l’alumnat i els seus recursos amb el que en diem "mirada apreciativa", posant l’èmfasi en allò que funciona i amplificant-lo per tal que l’individu pugui extrapolar i desenvolupar les capacitats personals a tots els àmbits de la seva vida i, per descomptat, al terreny educatiu.

Des de l’Equip de Coaching Educatiu de l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat de Barcelona fa sis anys que ens dediquem a acompanyar docents, alumnes, equips directius i, properament també famílies, en el seu camí a través del periple educatiu, en l’adquisició i el desplegament de capacitats, habilitats i recursos en competències que els ajudin en les seves relacions interpersonals i en l’assoliment dels objectius que els permetin millorar la seva realitat i la perspectiva de futur.

Desenvolupem, així, diversos espais de formació i intervenció. Amb els docents i els equips directius plantegem tallers, alguns residencials, on les persones treballen aquests aspectes comunicatius i relacionals i es plantegen els propis plans d’actuació i millora, que és l’eina utilitzada per tal d’assolir les fites que es plantegin. Aquests tallers tenen una metodologia vivencial i experiencial, ja que serà des de la pròpia vivència que el docent o el directiu podran entendre, gestionar i millorar la seva pràctica com a formadors i/o com a persones que lideren el projecte de centre. L’únic requisit per participar és la disposició dels integrants del taller per qüestionar la seva pràctica, les creences i la manera d’abordar les dificultats que presenten, i voler modificar els aspectes que ja no els funcionen per altres pensaments, sentiments i actituds més proactius i útils, com a futurs professionals implicats en la millora contínua.

L’Equip de Coaching Educatiu de l’ICE l’integren en Roger Brufau, la Toia Castellà, en Joan Cintero, en Toni Giner, la Meritxell Obiols i la Roser Lladó com a coordinadora.


Deixa el teu comentari
Veure comentaris