Diploma d'especialització d'aprenentatge de la lectura i de les seves dificultats

1099 Persones estan visitant aquest curs
Preu 3.330 €
Universitat Oberta de Catalunya (UOC)
Diploma d'especialització d'aprenentatge de la lectura i de les seves dificultats
Sol·licita informació
Postgrau
On-line
30 crèdits
Preu 3.330 €

Descripció

Últims dies!
El Diploma d'Especialització d'Aprenentatge de la Lectura i les seues Dificultats té com a objectiu la formació per millorar l'aprenentatge de la lectura dels infants, així com la intervenció en els que tenen dificultats.
El Diploma d'Especialització d'Aprenentatge de la Lectura i les seves Dificultats se centra a oferir una formació especialitzada sobre la lectura i les dificultats que presenten els infants a l'aprenentatge. Les assignatures analitzen els fonaments neurològics i cognitius de laprenentatge i la lectura, i els processos densenyament i aprenentatge escolar per optimitzar els aprenentatges dels nens.
D'altra banda, s'estudien els factors que determinen les dificultats de la lectura i es treballa la descripció, la identificació i la intervenció dels trastorns de l'aprenentatge més freqüents a l'escola (dislèxia, disgrafia, disortografia i discalcúlia).
+ vegeu més

Temari

El Diploma d Especialització d Aprenentatge de la lectura i les seves dificultats consta d una càrrega lectiva de 30 crèdits ECTS repartits en 6 assignatures obligatòries.
Aquest programa es cursa en dos semestres (1 any):

Semestre 1:
Trastorns d'aprenentatge de la lectura (5 crèdits ECTS)
  • La lectura: Models del processament lector. Bases neurològiques de la lectura. Ladquisició de la lectura. Mètodes per a lensenyament de la lectura.
  • La dislèxia: Factors que determinen els trastorns daprenentatge de la lectura. Bases biològiques de la dislèxia. Classificació i subtipus de dislèxia. Comorbiditats.
  • Les dificultats de comprensió lectora. Criteris diagnòstics i sistemes de classificació. L'avaluació i la identificació dels problemes de la lectura.
  • Recursos i estratègies per a la intervenció educativa. Intervenció adreçada al nen amb dislèxia. Intervenció adreçada a l'aula. Intervenció adreçada a la família.
  • Anàlisi de casos de trastorns daprenentatge de la lectura.
Trastorns d'aprenentatge de l'escriptura i les matemàtiques (5 crèdits ECTS)
  • Les dificultats de laprenentatge de lescriptura i de les matemàtiques.
  • Factors que determinen els trastorns daprenentatge de lescriptura. Bases neurobiològiques de l'escriptura. Disgrafia i disortografia.
  • Factors que determinen els trastorns daprenentatge de les matemàtiques. Bases neurològiques de la discalcúlia.
  • Comorbilitats
  • Recursos i estratègies per a la intervenció educativa. Anàlisi de casos de trastorns daprenentatge de lescriptura i les matemàtiques.
Ensenyament estructurat del llenguatge i la lectura (5 crèdits ECTS)
  • Lestructura del llenguatge: Components del llenguatge. Fonètica i fonologia. Lèxic. Semàntica. Morfologia. Sintaxi. Pragmàtica.
  • Lensenyament i laprenentatge de la lectura.
  • Conceptes bàsics de la lectura.
  • Processos cognitius que afecten la lectura. Atenció. Memòria. Velocitat de processament.
  • Factors ambientals, culturals i socials que afecten l'alfabetització.
  • Models de processament lector.
  • Mètodes per a lensenyament de la lectura.
Semestre 2:
Fonaments neurocognitius de l'aprenentatge i del llenguatge (5 crèdits ECTS)
  • Bases cognitives de laprenentatge i la memòria.
  • Bases neuroanatòmiques de laprenentatge i la memòria.
  • Bases cognitives del llenguatge.
  • Bases neuroanatòmiques del llenguatge.
Processos afectius, motivacionals i socials (5 crèdits ECTS)
  • La resposta educativa a la diversitat a lescola inclusiva i els processos de construcció de significat i datribució de sentit.
  • Factors motivacionals, afectius i relacionals implicats en laprenentatge escolar.
  • Factors relacionals que intervenen en laprenentatge escolar: la interacció professor-alumne i la influència educativa.
  • Factors relacionals que intervenen en laprenentatge escolar: laprenentatge cooperatiu com a estratègia datenció a la diversitat.
Adquisició i avaluació del llenguatge (5 crèdits ECTS)
  • Perspectives teòriques sobre l'adquisició del llenguatge.
  • L´etapa prelingüística. Bases socials, perceptives i cognitives del desenvolupament del llenguatge i la comunicació.
  • Desenvolupament de la producció fonològica: el període prelingüístic. Adquisició fonològica al període lingüístic: fonologia de les primeres paraules i expansió fonològica.
  • Desenvolupament lèxic i semàntic. Comprensió i producció de les primeres paraules.
  • Desenvolupament de la morfologia i la sintaxi. Fases en el desenvolupament morfosintàctic.
  • Les primeres combinacions de paraules: la parla telegràfica.
  • Cap a l'estructura sintàctica: expansions a partir de les primeres combinacions.
  • Les modalitats oracionals: el desenvolupament de la negació i la interrogació. Combinació d'oracions: les oracions compostes.
  • Els desenvolupaments posteriors: més enllà de les habilitats lingüístiques bàsiques. El desenvolupament del discurs.
  • Avaluació i diagnòstic del llenguatge oral. Els procediments davaluació en llenguatge oral.
+ vegeu més

Destinataris

Perfils:
Els perfils més adequats per fer aquest curs són els següents:
  • Diplomatura de Magisteri o grau de Mestre en Educació Infantil / Primària
  • Llicenciatura de Psicopedagogia
  • Llicenciatura o grau de Psicologia
  • Llicenciatura o grau de Pedagogia
  • Diplomatura o grau de Logopèdia
A qui s'adreça:
  • Aquest programa s'adreça fonamentalment a professionals de l'ensenyament i la psicologia (mestres, professors, psicòlegs, pedagogs i psicopedagogs).
  • Per aquest motiu, les àrees de treball es concentren en l'àmbit educatiu formal, com ara mestres de primària a centres d'ensenyament primari i centres específics d'educació especial, o equips multiprofessionals de suport a l'educació especial.
  • A més, s'adreça a altres professionals de l'àmbit educatiu (pedagogs, psicòlegs i psicopedagogs) que generalment fan el treball en equips psicopedagògics o departaments d'orientació.
Sortides professionals:
Aquest programa s'adreça fonamentalment a professionals de l'educació i la psicologia, així com a altres professionals afins a la valoració i la intervenció de les dificultats de l'aprenentatge de la lectura.

Des d'aquesta perspectiva, els llocs de treball per als quals s'especialitza el curs són els següents:
  • Mestres deducació especial especialistes en pedagogia terapèutica i mestres deducació especial especialistes en audició i llenguatge en centres ordinaris o centres deducació especial, així com en serveis educatius que atenen col·legis públics i privats.
  • Mestres en acadèmies de reforç i de reeducació.
  • Psicòlegs, pedagogs, psicopedagogs o orientadors en equips multiprofessionals, serveis educatius o departaments dorientació dinstitut deducació secundària.
  • Psicòlegs, pedagogs o psicopedagogs a gabinets públics o privats.
  • Logopedes en serveis educatius, hospitals o gabinets públics o privats.
  • Educadors socials en institucions dedicades a l'atenció de persones amb dificultats d'aprenentatge, com ara unitats d'escolarització compartida, hospitals de dia, centres d'educació especial, etc.
+ vegeu més

Requisits

Requisits acadèmics:
Els programes de Formació de Postgrau: Màster en Formació Permanent (fins ara Màster Propi), Diploma d'Especialització (fins ara Diploma de Postgrau) i Diploma d'expert (fins ara Especialització) requereixen de titulació universitària prèvia per accedir (RD 822/2021) o experiència laboral o professional amb nivell competencial equivalent a la formació acadèmica universitària (LOSU).
Experiència laboral o professional requerida
  • Tenir 12 mesos a temps complet o 2 anys a temps parcial d'experiència laboral i/o professional als àmbits:
    • Educació
    • Educació social
    • Treball social
    • Teràpia ocupacional
    • Psicologia
    • Logopèdia
    • Pedagogia
    • Psicopedagogia
  • Tenir experiència amb atenció a la infància durant 12 mesos a temps complet o 2 anys a temps parcial
Coneixements previs:
  • No es requereixen coneixements previs
+ vegeu més

Necessites informació sobre cursos? Truca'ns al 900 293 573

Trucada gratuïta de dilluns a divendres de 9h a 20h

Metodologia

Modalitat: Online.

Idiomes en els quals s'imparteix

Espanyol, català.

Durada

Inici: 10 de març 2025.

Objectius

L'objectiu fonamental és oferir una formació especialitzada en la identificació de les dificultats de l'aprenentatge i la intervenció educativa.

Per aconseguir-ho se centra:
  • Conéixer les bases neuroanatòmiques i cognitives de l'aprenentatge i del llenguatge
  • Analitzar els aspectes fonamentals del desenvolupament, de l'aprenentatge escolar i de les prescripcions normatives i curriculars per ajustar l'atenció educativa als infants amb dificultats de lectura
  • Comprendre, analitzar i/o intervenir en alguns dels processos psicològics implicats en els processos d'ensenyament i aprenentatge de la lectura amb l'objectiu d'ajustar l'atenció educativa, facilitant i promovent els processos d'aprenentatge i de desenvolupament dels alumnes
  • Conéixer i seleccionar les diferents estratègies, procediments i recursos més adequats per a la intervenció psicoeducativa en els casos de dificultats de lectura
  • Dissenyar, desenvolupar i avaluar propostes d'intervenció ajustades a les necessitats educatives dels infants amb dificultats de lectura
  • Oferir una formació per identificar i valorar les diferències individuals dels nens que tenen dificultats de lectura
Algunes competències són
  • Capacitat per identificar i valorar les diferències individuals dels nens que tenen dificultats en laprenentatge de la lectura
  • Capacitat per comprendre les bases neuroanatòmiques, fisiològiques i cognitives de l'aprenentatge i del llenguatge, i la relació amb les dificultats d'aprenentatge i els trastorns del llenguatge
+ vegeu més

Titulació obtinguda

Els estudiants que finalitzin els estudis de Formació permanent obtindran, en funció del programa cursat, el títol de Màster de Formació Permanent, el Diploma d'Especialització o el Diploma d'Expert. Els estudiants que superin altres cursos de formació continuada rebran el certificat corresponent.

Campus i seus: Universitat Oberta de Catalunya (UOC)
UOC, sede 22@
Rambla del Poblenou, 156 08018 Barcelona
UOC, sede Lleida
C/ Canyeret, 12, 2a planta 25007 Lleida
UOC, sede Madrid
Plaza de las Cortes, 4 28010 Madrid
UOC, sede Palma
C/ d'Ausiàs March, 11 07003 Palma (Illes Balears)
UOC, sede Reus
Plaça del Baluard, 3 43201 Reus (Tarragona)
UOC, sede Salt
C/ Sant Antoni, 1, 1a. planta 17190 Salt (Girona)
+ vegeu més seus
X