Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?
Orientació Laboral

Fases del procés de selecció

Quins passos segueixen les empreses per trobar treballadors amb el perfil que necessiten?

T'expliquem en què consisteix un procés de reclutament i selecció de personal i quines etapes inclou.

Què és un procés de selecció de personal

Un procés de selecció és el conjunt de passos que una empresa o institució segueix per identificar, avaluar i contractar el candidat més adequat per a un lloc de feina.

L'objectiu és trobar la persona amb les habilitats, experiència i competències que millor s'alineïn amb els requisits del càrrec i la cultura organitzacional de l'empresa.

Aquest procés permet a les organitzacions trobar el talent que necessiten i als candidats demostrar que estan qualificats per al lloc de treball.

Perquè sigui eficaç convé seguir els passos que es detallen a continuació.

Les 10 fases del procés de reclutament i selecció

El procés de selecció es divideix en les fases següents:

 

1. Anàlisi de necessitats

Abans de començar a buscar els possibles aspirants és imprescindible analitzar les necessitats de l'empresa per a la incorporació de personal.

Algunes de les qüestions que pot plantejar-se l'organització durant aquesta primera fase són:

  • Quines àrees o activitats és necessari reforçar?

  • Quines són les funcions que no s'estan cobrint de manera òptima?

  • Aquestes funcions es poden cobrir amb talent intern o és necessari contractar un nou treballador? 

  • És viable expandir el negoci amb nous productes o serveis?

En aquesta anàlisi pot estar implicada la direcció i també els responsables de les diferents àrees de l'empresa, amb la finalitat d'identificar totes les mancances de personal i les oportunitats de creixement.

 

2. Definició del perfil

A continuació és fonamental definir el perfil ideal del treballador requerit per a cobrir les necessitats detectades.

Per a això, cal concretar:

  • Responsabilitats, funcions i tasques específiques del lloc de treball.

  • Qualificació requerida per desenvolupar amb eficiència aquestes funcions: experiència, formació acadèmica, competències tècniques i softskils.

El perfil pot distingir entre capacitats essencials i necessàries per optar al lloc de treball i altres desitjables que poden aportar valor i permeten identificar candidats amb un perfil més complet.

 

3. Publicació de l'oferta de treball

Un cop definit el perfil professional que s'està buscant, l'empresa ha de redactar i publicar l'oferta d'ocupació, que inclourà:

  • El perfil professional demandat.

  • Les funcions que ha d'exercir el treballador seleccionat.

  • Condicions laborals que desitgi concretar: horari, modalitat de treball (presencial, remot o híbrid), salari, etc.

L'oferta es pot publicar en portals d'ocupació, xarxes socials, la pàgina web de l'empresa o agències d'ocupació.

És important que els candidats coneguin i siguin actius en els diferents canals de recerca de feina per detectar vacants en què puguin encaixar.

No sempre és fàcil complir tots els requisits del perfil detallat en una oferta de feina. Si un aspirant compta amb les principals característiques requerides, convé que presenti la seva candidatura, ja que és possible que l'empresa tingui dificultats per reclutar un treballador amb un perfil específic.

 

4. Recepció de sol·licituds

Durant el procés de recepció de sol·licituds, l'empresa ha d'estar atenta als diferents canals on s'ha publicat l'oferta de feina, a més dels canals de missatgeria als quals puguin arribar les candidatures.

En aquesta etapa les persones responsables del procés de selecció poden descartar als candidats que no compleixin amb els requisits mínims del lloc de feina. 

Aquest primer filtre es pot realitzar dins dels portals de feina plantejant preguntes prèvies sobre requeriments imprescindibles que exigeixen una resposta concreta per a poder presentar la candidatura.

Tots els CV que participin en el procés de selecció s'arxiven adequadament per a poder analitzar-los en fases posteriors.

 

5. Preselecció de candidats

En aquesta etapa, els reclutadors revisen les sol·licituds rebudes i analitzen els currículums i altres documents que hagin pogut adjuntar els candidats (carta de presentació, referències, portafolis, etc.).

L'objectiu d'aquesta fase és detectar els aspirants que encaixin millor amb el perfil definit i que, per tant, han de continuar en el procés.

Aquesta preselecció es pot dur a terme amb software especialitzat de reclutament que identifica paraules clau en els documents lliurats o de forma tradicional, és a dir, mitjançant la revisió dels CV rebuts per part del responsable d'aplicar aquest filtre. 

Procés de selecció de personal

Aquest és el motiu pel qual un CV i una carta de presentació ben dissenyats i amb la informació oportuna són essencials per tenir èxit en la recerca de feina.

 

6. Proves de selecció

Una vegada realitzada la preselecció l'empresa pot convocar els candidats a una sèrie de proves per avaluar si posseeixen les competències requerides en el lloc de treball. 

En aquesta fase del procés poden plantejar proves pràctiques relacionades amb les responsabilitats i funcions específiques del càrrec, com estudis de casos, simulacions, test de personalitat, proves tècniques o dinàmiques de grup, entre d'altres.

Una vegada realitzades les proves els reclutadors avaluen els resultats i seleccionen aquells candidats el perfil dels quals encaixa millor amb el lloc de treball.

No en tots els processos es realitzen proves de selecció. En aquests casos es passa a la següent fase directament: l'entrevista.

 

7. Entrevista

Les entrevistes permeten conèixer millor els candidats i avaluar el seu ajust al lloc de feina i a la cultura de l'empresa.

Preparar-se adequadament i evitar errors pot marcar la diferència per accedir al lloc de treball.

Aquesta etapa del procés es pot allargar ja que l'empresa pot convocar diverses entrevistes, algunes grupals i altres individuals.

Per a aquesta fase pot ser útil conèixer les preguntes més freqüents que es fan en una entrevista de feina i com respondre-les.

 

8. Selecció final

Per a escollir al candidat ideal, en aquesta fase es valoren diferents factors, per exemple: 

  • Resultats de les proves de selecció.

  • Conclusions de les entrevistes.

  • Serietat i interès del candidat o candidata durant el procés.

Abans de prendre una decisió final l'empresa pot dur a terme una verificació de referències contactant amb antics ocupadors de l'aspirant o companys de treball per a contrastar la seva validesa i experiència.

 

9. Proposta formal

Un cop escollit el candidat més adequat es realitza una oferta formal d'incorporació a l'empresa.

En el moment de realitzar la proposta l'empresa ha d'oferir detalls concrets relatius a:

  • Tipus de contracte.

  • Condicions salarials, concretes i altres possibles beneficis com comissions o ús de vehicle d'empresa.

  • Horari i modalitat de treball.

  • Altra informació d'interès per al candidat com a possibilitat de realitzar viatges.

  • Data d'inici.

Si el candidat més idoni no accepta la proposta, l'empresa pot presentar l'oferta a altres aspirants que també hagin complert els requisits per desenvolupar amb èxit les funcions del lloc de treball.

 

10. Signatura i incorporació

Un cop acceptada l'oferta de treball, en primer lloc el candidat haurà de signar el contracte.

L'empresa ha de tenir previst un procediment d'acollida perquè el nou empleat conegui l'equip, procediments de treball i valors de l'empresa i es familiaritzi amb les seves funcions.

En algunes ocasions s'estableix un període de prova per al treballador, per a determinar si és l'idoni per al lloc de treball.

Si l'organització ho considera necessari, l'empleat pot rebre la formació que permeti reforçar competències essencials per al correcte acompliment de les seves funcions.

Durant la fase d'adaptació l'empresa realitzarà un seguiment del treballador per a verificar que compleix amb les expectatives i el rendiment esperat.

 

És important que durant el procés de selecció els aspirants facin un seguiment de la seva candidatura i es mantinguin en contacte amb l'empresa per a rebre feedback de les proves i de l'entrevista i per a conèixer els següents passos.

 

Formació per millorar les competències professionals

A més de causar bona impressió durant totes les fases del procés de selecció, és important que els aspirants comptin amb la qualificació que exigeix el mercat laboral.

A continuació, et deixem un llistat d'algunes de les formacions que poden millorar les competències professionals per augmentar les possibilitats d'èxit en un procés de selecció de personal:

  

Per a accedir a un treball en l'Administració pública, el més probable és que es requereixi superar unes oposicions o concurs per a obtenir la plaça. Si és així, el procés a seguir serà diferent i és essencial estar molt pendents del calendari de la convocatòria.

Pots continuar llegint els nostres continguts d'orientació laboral sobre consells per superar un procés de selecció, com respondre preguntes difícils en una entrevista de treball o els elements que ha de tenir un currículum vitae.