Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?
Orientació Laboral

Competències professionals més demandades pels ocupadors

La formació acadèmica és el punt de partida i base de la teva carrera professional, però per a posicionar-te en el mercat laboral també cal adquirir i desenvolupar una sèrie de competències professionals que són les que milloraran la teva ocupabilitat.

Accedir a un lloc de treball o prosperar dins d'una companyia requereix una millora constant de les teves capacitats i habilitats. L'entorn laboral pot ser canviant i competitiu, per això és important tractar de mantenir-se actualitzat o demostrar que reuneixes les característiques que sol·liciten els ocupadors.

Conèixer quines són les competències tècniques i transversals que actualment valoren més les empreses et servirà per a planificar una estratègia de millora. A continuació et detallem algunes de les més importants.

Competències tècniques més demandades

  • Coneixement de llengües estrangeres. En alguns sectors és essencial conèixer idiomes per a desenvolupar l'activitat laboral d'una manera eficaç. Depenent de la professió es requerirà un grau de destresa o un altre. Per exemple, en l'hostaleria se solen emprar les mateixes expressions d'una manera freqüent, per la qual cosa en aquest cas pot bastar amb conèixer aquestes expressions en diferents idiomes. No obstant això, en l'àmbit de les relacions empresarials internacionals és desitjable dominar almenys un idioma diferent al nadiu o nadius, i poder realitzar presentacions, elaborar informes i mantenir una comunicació fluida amb els nostres interlocutors.
  • Maneig de les xarxes socials. Aquesta és una de les habilitats professionals que posa de manifest la qualitat de com et mous en els mitjans socials i professionals. Reflecteix els teus dots per a usar i treure partit a tots els mitjans tecnològics que tens al teu abast, alhora que demostra què ets capaç de fer amb ells.
  • Alfabetització de dades. Les competències tecnològiques i digitals són claus en el mercat laboral. L'alfabetització de dades o data literacy consisteix a desenvolupar la capacitat per a interpretar dades i oferir solucions. En el context del Big Data, la capacitat per a identificar informació significativa és cada vegada més important. 
  • Anàlisi de negocis. En molt sectors professionals es requereixen perfils amb la capacitat d'identificar i maximitzar el valor que aporta una organització. Les persones que tenen aquest tipus de competència treballen a qualsevol nivell assumint un rol de lideratge per a aconseguir els majors beneficis. 
  • Desenvolupament de sistemes d'intel·ligència artificial. L'auge del machine learning i la intel·ligència artificial fa que els perfils professionals amb coneixements avançats en manteniment i programació de sistemes intel·ligents siguin molt sol·licitats per empreses de diferents sectors.
  • Habilitats en cloud computing. Els avantatges que suposa l'emmagatzematge d'informació en el núvol han generat un augment de la demanda d'un nou perfil emergent amb la capacitat de dissenyar els millors serveis a través de la connectivitat d'Internet per a cada organització.

 

Competències transversals més demandades

  • Capacitat d'adaptació. El món laboral és dinàmic, els canvis se succeeixen de manera constant i és fonamental saber assumir-los i afrontar-los. Les empreses necessiten empleats que sàpiguen treballar en aquest entorn on sorgeixen imprevistos i on cal adaptar-se ràpidament per a seguir endavant. L'habilitat per a saber adaptar-se a noves situacions és també saber assumir diferents rols i exercir diferents funcions. La capacitat d'adaptació significa ser polivalent, reciclar-se formativamente i tenir capacitat d'aprendre constantment.
  • Creativitat i innovació. Una de les habilitats professionals més valorades pels ocupadors és saber crear o idear noves maneres de fer el treball. Això significa ser un professional obert a l'entorn, receptiu a tot allò que està al nostre voltant i saber aprofitar-lo per a crear i innovar en el nostre acompliment i consecució d'objectius.
  • Comunicació positiva. És l'habilitat per a expressar la nostra opinió, les nostres idees i transmetre informació, però també està relacionada amb la nostra capacitat per a escoltar. La comunicació és una habilitat professional que et permet parlar en públic i moure't sense dificultat en entorns diferents. 
  • Col·laboració i treball en equip. La disposició per a col·laborar amb altres companys, departaments i fins i tot empreses és essencial. Les companyies necessiten empleats amb habilitat per a treballar en equip, per a compartir, participar, col·laborar i ajudar. Habilitats totes elles imprescindibles per a la cerca de la millora i aconseguir les metes fixades.
  • Intel·ligència emocional. Són un conjunt d'habilitats que permeten expressar i entendre les emocions. Permeten sentir empatia amb les persones que tenim al nostre voltant, saber escoltar-les i saber relacionar-nos en diferents grups i contextos.
  • Presa de decisions. No importa el lloc que exerceixi un empleat, sempre hi ha un moment en el qual cal prendre decisions i ser resolutiu és fonamental. La millora de l'ocupabilitat d'un professional té molt a veure amb la seva habilitat a l'hora de prendre una decisió. Quan decideixes alguna cosa es deixa veure la teva capacitat d'anàlisi, com has realitzat la cerca i valoració de les alternatives i què t'ha portat a triar una determinada opció.