Canals per buscar feina
Durant la recerca de feina, el teu objectiu és posar-te en contacte amb les empreses i convèncer-les de la teva idoneïtat per al lloc de treball. Per a això, és essencial localitzar on circulen les ofertes de feina.
Actualment, existeixen múltiples canals per a buscar treball. Cada canal té les seves particularitats pel que resulta molt convenient informar-se de les característiques de cadascun per a identificar el més idoni per a tu, diversificar la teva cerca i realitzar-la de manera eficaç.A continuació, trobaràs alguns canals que tens a la teva disposició per trobar feina:
- Portals de feina
- Autocandidatura
- Xarxa de contactes
- Xarxes socials
- Borses de treball
- Agències de col·locació
- Anuncis
Portals de feina
Els portals de feina són pàgines web que reuneixen ofertes de treball d'empreses i institucions i possibles candidats per a cobrir aquestes vacants.
Aquests llocs web tracten de difondre les ofertes per a facilitar a les persones que estan buscant feina trobar aquelles oportunitats que s'adaptin millor al seu perfil professional i, al seu torn, que les empreses puguin comptar amb perfils afins a la posició que estan oferint.
Existeixen diferents tipus de portals de feina. D'una banda, pots trobar portals públics o privats i, per un altre, els portals generalistes o especialitzats. És molt recomanable conèixer aquesta classificació especialment si busques ofertes de feina pública o desitges enfocar la teva cerca en un sector específic.
Els portals de feina et permeten subscriure't a les alertes per a estar informat o informada de les noves ofertes que es publiquen en la web i també pots fer seguiment de la teva candidatura per a saber en quin punt del procés de selecció et trobes.
Autocandidatura
Aquesta tècnica consisteix a presentar-te, personalment, normalment per correu electrònic enviant el teu curriculum vitae i una carta de presentació, a l'empresa que t'interessi sense respondre a cap oferta de feina publicada prèviament. El principal avantatge que tu esculls el moment i evites possibles rivals en el procés de selecció.Si optes per aquest canal, és important que t'informis bé sobre l'empresa i la seva activitat econòmica; que dissenyis un bon currículum, una bona carta de presentació i et preparis correctament per a l'entrevista.
El primer pas perquè la autocandidatura sigui un èxit és captar l'atenció de la persona a la qual et dirigeixis, destacant el que més t'interessa de l'empresa o dels seus serveis o productes. A continuació, presenta't com la persona amb la formació o l'experiència que necessita l'empresa.
Si et convoquen per a una entrevista personal és aconsellable portar amb tu el currículum i la carta de presentació i, si és necessari, una sèrie de documents denominats portafoli personal, que inclou títols, certificats, cartes de recomanació, etc.
Treballa també la teva marca personal, ja que a part de l'informació que aportis sobre tu a l'empresa, si els hi interesses, ells s'informaran sobre tu, i tot allò que trobin pot anar al teu favor o en contra teva.
Xarxa de contactes
La majoria d'empreses troben als seus nous empleats entre les seves xarxes de contactes (networking). La majoria dels llocs vacants no s'anuncien i per tant, el mercat de treball invisible és bastant gran. Hi ha xarxes socials per a la recerca de feina que et poden ajudar a augmentar la teva xarxa de contactes i a trobar contactes útils pel teu procés de recerca de feinaA més d'estar a Internet, preguntar a familiars i amics; parla amb ells sobre la teva intenció de buscar feina i pregunta si en els seu entorns de treball estan buscant a algú per treballar. Les empreses solen apreciar el fet de sentir que existeix un candidat adequat (és a dir, tu) de boca d'una persona que et coneix i et recomana.
Un dels instruments que et pot resultar molt útil és tenir una agenda que inclogui aquells contactes que puguin oferir-te informació sobre oportunitats professionals. Aquest és un treball sistemàtic que és necessari realitzar meticulosament i que es va ampliant al llarg del teu desenvolupament professional. L'objectiu d'aquesta agenda ha de ser el de conservar i actualitzar possibles contactes de treball. Les dades bàsiques que s'hi han d'incloure són: noms de persones, entitats i/o empreses, telèfons, correu electrònic, adreça postal, càrrec dins de l'organització.
Xarxes socials
Les xarxes socials també poden ser una bona eina per a buscar treball, ja que et permeten fer networking i trobar possibles oportunitats d'ocupació.Existeixen diferents tipus de xarxes socials, unes més genèriques, com Instagram, i altres més específiques orientades a l'ús professional, com LinkedIn. Per a buscar ocupació, és convenient registrar-se en tots dos tipus, atès que encara que es publiquen un major nombre d'ofertes en les xarxes socials professionals, les generalistes també anuncien noves vacants o informació d'interès.
És important cuidar la privacitat de les teves xarxes personals i vigilar els teus comentaris en altres perfils. Els reclutadors solen buscar informació sobre els seus candidats en Internet i tot el que troben influeix en la seva valoració.
Borses de treball
Les borses de treball són una eina per a reunir persones que busquen feina i empreses o institucions que ho ofereixen. És un espai en el qual s'ofereixen vacants i les persones s'inscriuen per presentar la seva candidatura com a interessada.Avui dia, la majoria de les borses e treball són en línia i es pot accedir a elles a través d'una pàgina web. Hi ha borses generalistes, com per exemple les de les Empreses de Treball Temporal (ETT), i altres més específiques, centrades en un sector concret, com les borses de treball públiques de personal docent.
Per a formar part d'una borsa d'ocupació has de completar el teu perfil professional i indicar les teves preferències laborals. Així, les empreses o les entitats que gestionen les borses d'ocupació poden contactar amb tu quan existeixin ofertes que encaixin amb les teves competències i interessos.
Agències de col·locació
Les agències de col·locació són entitats públiques o privades que actuen com a intermediàries entre empreses i persones desocupades. Per a això, recullen els CV de persones que busquen ocupació i els envien a les empreses que puguin estar interessades. També guarden la informació en la seva base de dades fins que sorgeixi alguna vacant.Poden ajudar-te també amb la redacció del teu CV i la preparació d'entrevistes, entra d'altres coses.
Pots inscriure't en qualsevol moment, fins i tot si en aquest moment no disposen de cap oferta d'ocupació que encaixi amb el teu perfil.
Algunes agències contracten directament al personal que després envien a treballar a les empreses, és el que es diu empreses de treball temporal.
De forma similar a les agències de col·locació, les oficines d'ocupació i els serveis públics recullen ofertes de les empreses i envien el CV dels interessats en els anuncis i de les persones que tenen en la seva base de dades. En els centres d'ocupació també poden oferir serveis d'orientació, informació i assessorament.
No obstant això, tingues en compte que en les oficines d'ocupació hi ha moltes menys oportunitats, ja que la majoria de les empreses van en primer lloc a agències o a borses de treball online.
Anuncis
Una altra font per a trobar ocupació són els anuncis. Empreses i entitats públiques utilitzen determinats espais per a difondre ofertes de treball. Algunes dels mitjans que utilitzen són:- Premsa: diaris i revistes
- Pàgines web d'associacions professionals
- Pàgines web d'empreses
Desconfia dels anuncis que ofereixen un salari molt elevat per poques hores de feina o que ofereixen un lloc excel·lent i només indiquen un número de telèfon mòbil. La majoria de les ofertes de treball fiables no oculten el contingut real de la feina. En general, quanta més informació ofereixin, millor.
Algunes pàgines web que anuncien llocs vacants permeten també publicar els teus propis anuncis, de forma gratuïta o pagant una petita quota.
Informa't sobre com fer un bon CV, una bona carta de presentació i com et pots preparar bé l'entrevista de feina per poder trobar feina.