Trobeu el vostre curs ideal
9%
Què vols estudiar?
Orientació Acadèmica

Com influeixen les emocions en l'aprenentatge

En els darrers anys, diverses recerques en neurociència han demostrat l'èxit de determinades estratègies de gestió emocional per millorar els processos d'ensenyament i aprenentatge.

Un dels experts del nostre país que més ha investigat aquests processos i, concretament, el paper que juguen les emocions en l'aprenentatge, és Rafael Bisquerra Alzina, president de la Xarxa Internacional d'Educació Emocional i Benestar (RIEEB) i director del Postgrau en Educació Emocional i Benestar i del Postgrau en Intel·ligència Emocional en les Organitzacions de la Universitat de Barcelona.

En aquesta secció, tenim el privilegi de comptar amb aportacions realitzades expressament per l'autor amb la finalitat d'insistir en la importància de les emocions en l'aprenentatge i oferir algunes recomanacions per estudiar millor.

Quin paper representen les emocions en l'aprenentatge

Les recerques sobre els processos d'aprenentatge apunten que l'emoció i la cognició són inseparables. Aquest vincle s'estableix per múltiples raons, entre elles, perquè les emocions influeixen en la capacitat de raonament, la memòria, la presa de decisions i l'actitud per aprendre. Per això, es considera que les emocions formen part del procés d'aprenentatge.

estudiant estudiant
D'acord amb Bisquerra, "aprenem allò que realment volem aprendre. Les persones volen aprendre allò que és important per a elles, per a la seva vida i per a la seva supervivència. I com tot no cap en el cervell, allò que considerem no important, no ens interessa i ho oblidem".

De tot això es deriva la següent conclusió: "emoció i motivació són anvers i revers de la mateixa moneda". La motivació pot sorgir principalment del valor que li atribueixis a aprendre alguna cosa, ja sigui pel plaer d'aprendre (intrínsec) o per la utilitat que té per aconseguir altres objectius (extrínsec).

Estar motivat implica dedicar més atenció, temps i esforç a alguna cosa i, en conseqüència, aprendre-ho millor. Així doncs, es podria dir que l'emoció dirigeix la nostra atenció que, al seu torn, permet una millor focalització per adquirir i consolidar els aprenentatges en la memòria.  

Hi ha emocions que ajuden a aprendre, com la curiositat, però altres limiten l'aprenentatge, com la por. En el primer cas, les emocions positives et motivaran a continuar aprenent. En el segon, les emocions negatives faran que vulguis deixar de fer-ho.

Emocions que beneficien o dificulten l'aprenentatge

S'ha comprovat que existeixen emocions que potencien l'aprenentatge i altres que l'obstaculitzen. Els principals estats emocionals que beneficien o dificulten el procés d'aprenentatge són els següents:

Afavoreixen l'aprenentatge Dificulten l'aprenentatge
  • Seguretat
  • Entusiasme
  • Alegria
  • Expectació i sorpresa
  • Sensació de triomf
  • Curiositat
  • Por i ansietat
  • Tensió
  • Ira i empipament
  • Culpabilitat
  • Avorriment
  • Enveja i gelosia


Construir climes emocionals positius et permetrà estar motivat i aprendre millor. A continuació, trobaràs algunes recomanacions i bones pràctiques per aconseguir els teus objectius d'estudi, segons l'expert Rafael Bisquerra:

  • Creure en la teva capacitat per aprendre. La percepció que un té sobre les seves possibilitats d'aconseguir un objectiu d'aprenentatge és clau per a la motivació. Si creus que no ho aconseguiràs, la desmotivació serà present. En canvi, si les teves expectatives d'èxit són altes, estaràs més animat. Per això, és essencial que et marquis objectius d'aprenentatge realistes i assumibles. 

  • Connectar amb la interioritat. Per estar motivat durant l'estudi és important realitzar connexions amb els interessos, necessitats personals, actituds i voluntats de cadascun. Pots fer-te preguntes com "per què m'interessa aprendre això?", "com em pot beneficiar?" o "quin sentit té aprendre-ho?".

  • Partir dels teus coneixements previs. Per aprendre és necessari ser conscient del que ja saps sobre un tema i realitzar connexions. Això facilitarà la consolidació d'aprenentatges en la teva memòria.

  • Dur a terme un aprenentatge actiu. Implicar-te activament significa analitzar de manera crítica allò que estàs estudiant i convertir-te en protagonista del procés d'aprenentatge. Quan sorgeixin conceptes que desconeguis o no entenguis convé que busquis informació en internet o altres fonts per dominar-los i que intentis explicar-los amb les teves pròpies paraules.

  • Entendre el contingut. Un dels problemes que provoquen desmotivació és la sensació de no entendre res. No comprendre el que s'explica o llegeix produeix una sensació d'avorriment, desmotivació i actitud negativa cap a l'estudi. Per això, és essencial que preguntis i resolguis tots els dubtes que tinguis.

  • Prendre consciència dels beneficis de l'aprenentatge. Les probabilitats d'aprendre millor també depenen de quant gaudeixis aprenent. Per això, abans d'abordar una sessió d'estudi et pots preguntar: "com puc gaudir en aquest aprenentatge?". Una possible resposta podria ser la raó per la qual estàs realitzant aquests estudis, és a dir, tenir present els fruits que obtindràs en adquirir aquests coneixements.

  • Buscar les aplicacions. Conèixer les aplicacions d'allò que volem estudiar farà que l'aprenentatge sigui més interessant. Pots investigar la seva utilitat en la teva vida professional, familiar, social, cultural, etc.

D'altra banda, emocions com la por i l'ansietat poden sorgir quan t'enfrontes a un repte d'aprenentatge. Si aquestes emocions són molt intenses, no ajudaran al fet que aconsegueixis els teus objectius. Un nivell d'ansietat baix pot fer que milloris el teu rendiment, i un excés d'ansietat pot produir que et bloquegis. Això deriva en la següent clau per assegurar l'èxit acadèmic: l'autocontrol i la correcta gestió de les emocions.

Gestionar les emocions per aprendre millor

Les emocions intenses (bones i dolentes) alteren la capacitat d'atenció. Un nivell moderat d'inquietud pot mantenir-te alerta i millorar el teu rendiment, però si aquesta és extrema pot entorpir la concentració i la capacitat de retenir en la ment la informació que estàs intentant aprendre.

Per això, el domini de les pròpies emocions és una habilitat clau per aconseguir un aprenentatge eficaç. L'autocontrol o l'autoregulació de les emocions té múltiples beneficis en l'àmbit personal, social, professional i de la salut, però particularment és una qualitat que contribueix a l'èxit acadèmic.

Per tant, si vols millorar l'acompliment acadèmic i no perdre la motivació és important desenvolupar estratègies d'autocontrol. Algunes estratègies que proposen els experts per gestionar les emocions durant el temps d'estudi són:

  • Realitzar descansos i oferir-te recompenses. Les pauses són essencials durant l'estudi. Pots organitzar les sessions de manera que puguis prendre't descansos per fer allò que et ve de gust. D'aquesta manera, recuperaràs energies i evitaràs que t'envaeixi l'estrès i el cansament.
  • Evitar procrastinar. Posposar les tasques pendents produirà estats d'estrès i ansietat. Per evitar-los és recomanable realitzar primer aquelles tasques urgents i importants.
  • Organització i planificació. Establir rutines d'estudi et permetrà mantenir-te focalitzat. Recorda que algunes tècniques de gestió del temps poden ser-te d'utilitat.
  • Relativitzar els errors i els fracassos. Per mantenir una actitud positiva és fonamental saber sobreposar-se als fracassos i assumir els errors aprenent d'ells.
  • No atribuir èxits i fracassos a causes que no puguis controlar. Pensar que els teus resultats depenen de la dificultat que el professor o la professora decideixi establir en l'examen o de la facilitat amb què et resulti estudiar un tema, no et permetrà avançar en les teves metes.
  • Vèncer les temptacions. Encara que l'ús de recursos multimèdia és inevitable i poden ser utilitzats de manera apropiada com a instrument d'aprenentatge, la veritat és que, a vegades, el telèfon mòbil o la tauleta poden convertir-se en una distracció. Amagar o allunyar del teu camp visual aquests dispositius et permetrà reprimir l'impuls d'utilitzar-los indegudament.
  • Adoptar una mentalitat de creixement. Comprendre que els errors són part del procés i que el fracàs indica que has de millorar en alguna cosa ajudarà al fet que t'esforcis més, busquis ajuda si ho necessites i siguis constant malgrat els obstacles que et puguis trobar.
Quan t'envaeixin els nervis, tracta de controlar la teva respiració, pensar en un lloc agradable i escoltar música relaxant durant uns minuts. No obstant això, si tens problemes greus d'ansietat, és recomanable que visitis a un professional especialitzat en aquest tipus de transtorns.

Pots ampliar la informació relativa a com dissenyar el teu pla d'estudi, com crear un bon ambient d'estudi, com preparar-te i què fer abans d'un examen o els avantatges d'estudiar amb l'ajuda de les noves tecnologies.