Trobeu el vostre curs ideal
9%
L'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES) és un projecte promogut per l'àmplia majoria de països europeus que té la finalitat principal de promocionar la mobilitat i l'ocupabilitat dels ciutadans europeus mitjançant l'harmonització dels sistemes d'educació superior dels països pertanyents a la UE.
La Declaració de Bolonya el 1999 va iniciar un procés de convergència i de reforç de l'ensenyament superior o universitari a Europa, reestructurant el sistema universitari fins a aconseguir la compatibilitat entre diferents països l'any 2010.
Aquest procés es troba en consonància amb diverses iniciatives que la Comissió Europea i els països membres de la Unió, així com d'altres països europeus, porten a terme per construir una Europa del coneixement. En aquest sentit, les institucions europees treballen en el que es coneix com un espai europeu de recerca, que permet situar Europa com un continent on la investigació i el desenvolupament siguin els seus pilars, i en els últims anys ha promogut la reflexió sobre diversos àmbits com l'educació al llarg de la vida, la formació de tots els nivells, la cultura o la qualitat de vida dels ciutadans europeus.
El procés cap a l'EEES té com a principals referents dos aspectes: d'una banda, les declaracions institucionals dels seus promotors i protagonistes, que actuen com a autèntics catalitzadors; per altra banda, el treball d'adaptació i reforma que duen a terme les mateixes universitats, les administracions educatives i governs responsables, i les associacions i xarxes universitàries. Si busques mes informació, pots consultar la documentació que estableix els principis per a l'EEES.
Pel que fa a les tasques específiques, la majoria de països i universitats europees han reformat els seus sistemes d'educació superior per adaptar-los als requeriments que estableixen aquestes declaracions.
La Declaració de Bolonya el 1999 va iniciar un procés de convergència i de reforç de l'ensenyament superior o universitari a Europa, reestructurant el sistema universitari fins a aconseguir la compatibilitat entre diferents països l'any 2010.
Aquest procés es troba en consonància amb diverses iniciatives que la Comissió Europea i els països membres de la Unió, així com d'altres països europeus, porten a terme per construir una Europa del coneixement. En aquest sentit, les institucions europees treballen en el que es coneix com un espai europeu de recerca, que permet situar Europa com un continent on la investigació i el desenvolupament siguin els seus pilars, i en els últims anys ha promogut la reflexió sobre diversos àmbits com l'educació al llarg de la vida, la formació de tots els nivells, la cultura o la qualitat de vida dels ciutadans europeus.
El procés cap a l'EEES té com a principals referents dos aspectes: d'una banda, les declaracions institucionals dels seus promotors i protagonistes, que actuen com a autèntics catalitzadors; per altra banda, el treball d'adaptació i reforma que duen a terme les mateixes universitats, les administracions educatives i governs responsables, i les associacions i xarxes universitàries. Si busques mes informació, pots consultar la documentació que estableix els principis per a l'EEES.
Pel que fa a les tasques específiques, la majoria de països i universitats europees han reformat els seus sistemes d'educació superior per adaptar-los als requeriments que estableixen aquestes declaracions.
Principals mesures de l'EEES
- Establiment d'un sistema d'ensenyament estructurat en tres cicles: grau, màster i doctorat.
- Establiment d'un sistema crèdits comú, Sistema Europeu de Transferència de Crèdits (ECTS), i un sistema de qualificacions homogenis en tota la Unió Europea.
- Eliminació d'obstacles per a la circulació d'estudiants, investigadors, professors i personal administratiu.
- Foment dels programes de mobilitat i de plans de formació conjunts.
- Canvi de metodologies docents dirigit a l'aprenentatge basat en competències i l'aprenentatge al llarg de la vida.